Euro 2024: Slovakia Kejutkan Pasukan Ranking Ke-3 Dunia

0
62
Foto: Buletin TV3

Malah, Slovakia mengekalkan momentum terbaik mereka untuk tetap memimpin dan mengamankan kemenangan mengejutkan di Arena Frankfurt.

Penyerang utama Belgium, Romelu Lukaku, mencatatkan dua gol yang ditolak setelah dicek semula menggunakan bantuan video oleh wasit VAR.

Jaringan pertama Lukaku dianulir atas dasar offside pada minit ke-56, dan satu lagi golnya tidak diiktiraf menjelang akhir perlawanan.

Jurulatih Slovakia, Francesco Calzona, melihat kemenangan mengejutkan itu sebagai tanda kemajuan yang signifikan bagi pasukan mereka yang lebih kecil.

“Kami adalah pasukan yang lebih kecil, dari negara yang kurang besar, tetapi kami telah menunjukkan peningkatan. Kami mampu mencipta masalah bagi pasukan-pasukan berprestij. Walaupun begitu, jurang di antara kami masih besar,” kata Calzona.

Slovakia berada di tempat ke-48 dalam ranking dunia, sementara Belgium menduduki tempat ketiga.

“Kami perlu berusaha keras. Tidaklah mudah karena negara seperti Belgium menghasilkan banyak pemain bola sepak yang hebat.

Dengan kemenangan ini, Slovakia kini berada di kedudukan dua teratas kumpulan bersama Romania setelah mengalahkan Ukraine 3-0.” – REUTERS

Sumber: Buletin TV3

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here