“Abang Long Pulanglah, Mak Rindu”

0
56
Foto: Harian Metro

Kulai: “Abang long pulanglah, mak rindu. Kami tidak kisah apa yang berlaku sebelum ini (tidak pulang), mak dan adik-adik tak marah, malah arwah ayah juga tak marah. Sebelum mak tutup mata, harap dapat jumpa abang long,” kata Jas Jabar.

Jas, 77, adalah ibu kepada Abdul Khalid Deman, 58, yang dilaporkan hilang sejak 36 tahun lalu tanpa khabar berita apabila tidak pulang ke negara selepas menamatkan pengajian di Universiti of Southwestern Louisiana, Amerika Syarikat.

Menurutnya, anak sulungnya itu melanjutkan pengajian di universiti berkenaan selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bermula 1985 hingga 1989 dan pernah dua kali pulang ke kampung halaman sebelum akhirnya hilang tanpa jejak.

Katanya, dia dan suami, Deman Mohamad yang meninggal dunia 21 tahun lalu juga tidak pernah menyalahkan Abdul Khalid kerana tidak pulang ke Malaysia selepas tamat belajar kerana baginya apa yang berlaku pasti mempunyai alasan dan mereka tidak boleh menghakiminya.

“Saya reda dengan apa yang berlaku, tetapi memang sangat berharap dapat berjumpa kembali anak sulung yang dirindui.

“Kali terakhir kami berjumpa pada 1988 dan ketika itu, abang long ada beritahu dia akan pulang pada 1989.

“Abang long seorang anak yang baik, berhati lembut dan tidak banyak bercakap. Ketika kali terakhir berjumpa, dia seperti biasa, tiada berbeza, tetapi apa pun yang berlaku saya harap anak dapat pulang,” katanya yang menetap di Felda Sungai Sibol di sini ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Sementara itu, adik kedua Abdul Khalid, Rohani, 57, berkata, abang sulungnya itu bekas pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Batu Rakit, Kuala Terengganu dan penuntut tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) ke luar negara dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Sains Pengajian Seni Bina.

“Kami memang tidak berhubung dengan abang long ketika dia di luar negara kerana zaman dahulu tidak seperti ketika ini yang ada teknologi maju, tetapi dia pernah kirim surat sekali ke rumah ketika di awal pengajian dahulu.

“Abang long pergi ke luar negara ketika berusia 19 tahun dan dia pernah pulang pada 1986 dan 1988, jadi kali terakhir kami berjumpa pada 36 tahun lalu dan sudah lama kami tidak mendengar khabarnya.

“Kami memang rindukan abang long terutama mak yang berharap dapat bertemu dengannya,” katanya.

Menurutnya, mereka sekeluarga berharap memperoleh maklumat mengenai Abdul Khalid termasuk sama ada lelaki itu masih hidup atau tidak supaya misteri kehilangannya terungkai dan mengubat kerinduan keluarga.

“Kami buntu nak cari abang long, nak pergi ke Amerika Syarikat belanjanya besar dan kami tak tahu lokasinya.

“Kami ada buat pemeriksaan di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan abang long didapati memang tidak pernah pulang ke negara (sejak kali terakhir dia pulang 36 tahun lalu).

“Pihak Mara juga ada membuat hebahan mengenai penuntut yang tidak dapat dikesan dan tak pulang termasuk abang long di televisyen.

“Biarpun abang long tak pulang, adik kami tetap membuat bayaran pinjaman pendidikannya dan sudah selesai pada tahun lalu,” katanya.

Rohani berkata, sejak kisah pencarian Abdul Khalid mendapat perhatian di TikTok selepas dikongsi anak saudara, mereka dapat berhubung dengan beberapa rakan abangnya namun setakat ini belum ada khabar mengenai jejak lelaki itu.

“Kami tak tahu apa punca kehilangan abang long tetapi kami tidak mahu buat andaian.

“Kami sangat berharap dapat khabar berita abang long dan kembali bertemu dengannya jika dia masih ada di dunia ini. Itu doa kami setiap hari,” katanya.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan Abdul Khalid boleh menghubungi Rohani di talianĀ 019-6862407.

Sumber: Harian Metro

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here